Even voorstellen

‘Ik ben Jennifer Weerman, geboren in 1983 in Hilversum.’

Al op vroege leeftijd raakte ik bekend met de verschillende vormen van verlies en rouw; waaronder verlies van dierbaren door overlijden en verlies van identiteit door pesten. Op latere leeftijd kon ik daar ook nog , verlies van identiteit door pesten, verlies van omgeving door verhuizing en verlies van gezondheid en daardoor werk aan toevoegen. Doordat ik al jong met deze verschillende vormen van verlies en rouw te maken kreeg, bemerkte ik ook al vrij snel de impact en de gevolgen horend bij verlies en rouw.

Jennifer

Mijn verhaal

Ik ben de tweede in de rij van vier kinderen. Ik was net zes jaar toen mijn moeder tegen het einde zat van een zwangerschap van een tweeling, toen zij te maken kreeg met een ontsteking. Deze resulteerde in een bloedvergiftiging, wat ertoe leidde dat de tweeling kort voor de uitgerekende datum dood ter wereld kwam. Mijn moeder raakte hierdoor in een depressie en mijn vader verdrong dit gebeuren door meer te gaan werken. Ik als zes jarige nam onbewust de zorgtaken over van mijn moeder voor mijn twee jongere zusjes. Een reactie na een verlieservaring die men ook wel ‘rolovername’ noemt. 

Onbewust triggerde deze gebeurtenis in mij ook mijn manier van denken en doen. Ik gedroeg mij in één keer vele malen volwassener dan de meeste van mijn leeftijdsgenoten deden, waardoor ik niet of nauwelijks meer de aansluiting kon vinden met hen. Al snel begon uitsluiting door leeftijdsgenootjes, en dit werd steeds intenser.

Impact en gevolgen

Gezien mijn jonge leeftijd kon ik veel gevoelens en emoties waar ik mee te maken kreeg niet plaatsen. Daarbij kwam tevens dat er niet of nauwelijks gesproken werd over hetgeen wat was gebeurd. 

Concentratieverlies, me in mezelf terugtrekken en mezelf ouder voordoen dan dat ik in werkelijkheid was, waren dan ook gevolgen waar ik bijna dagelijks last van had. Zelfs toen ik ouder was kon ik nog op bepaalde momenten moeite hebben met het uiten van mijn gevoelens en emoties. 

Wat hebben de verschillende verlieservaringen mij opgebracht?

De positieve kant die deze verschillende verlieservaringen meebrachten, is dat ik gefascineerd raakte in het onderwerp verlies en rouw, waardoor ik na ging denken wat ik zou kunnen betekenen voor jeugdigen in soortgelijke situaties. Ik wist vrij zeker dat ik voor, tijdens en na verschillende verlieservaringen ondersteuning en begeleiding wilde gaan bieden aan opvoeders en professionals, die te maken zouden krijgen met verlies en rouw bij jeugdigen. 

Tijdens mijn studieperiode voor het middelbaar beroepsonderwijs, legde ik de focus op verdieping op verlies en rouw bij jeugdigen. Ik leerde hierdoor steeds meer begrijpen hoeveel impact het eigenlijk had op jeugdigen wanneer men niet praat over gevoelens en emoties ten gevoge van een verlies. Dit traject maakte dat er bij mij van alles loskwam, waardoor ik tevens mijn eigen gevoelens en emoties waar ik al jaren mee rondliep nu eindelijk makkelijker kon plaatsen. Mijn ervaringen heb ik gebruikt om mijn eindscriptie ‘Rouwverwerking bij kinderen’ te kunnen schrijven, om vervolgens een workshop in het teken van verlies en rouw op te kunnen stellen in het kader van mijn eindopdracht voor de afronding van mijn middelbare schooltijd. 

Mijn missie in de praktijk

In mijn praktijk Van Rups tot Vlinder kan ik alles kwijt wat ik heb geleerd tijdens mijn studies, maar niet in de laatste plaats mijn eigen verlieservaringen. Middels coaching, lezingen en diverse (online) trainingen reik ik opvoeders en professionals inzichten en praktische handvatten aan om de jeugdigen te kunnen helpen omgaan met verlies en rouw voor, tijdens en na verschillende verlieservaringen. De opvoeders en professionals, plukken de vruchten van mijn levenservaring en de kennis die ik heb opgedaan tijdens mijn studies. Zij leren hoe jeugdigen ondersteund en begeleid kunnen worden bij het (her)ontdekken van de eigen sterke kwaliteiten die zij reeds bezitten, zodat de jeugdige kan uitvliegen als de krachtige vlinder die diep in hen verborgen zit. Ik leer de opvoeders en professionals aan om iedere jeugdige te zien als een rups in ontwikkeling, wanneer er teveel belastende ervaringen op hun pad komen, is naar buiten treden niet gemakkelijk. Het liefst trekken zij zichzelf dan terug in een eigen en veilige cocon. Van de buitenwereld willen zij op die momenten niets weten wat heel begrijpelijk is. Hoe mooi als je van betekenis kan zijn, en kan ondersteunen of begeleiden om uit de cocon te komen of als krachtige vlinder de wereld in te gaan? 

  • ROC Midden Nederland; Sociaal Pedagogisch Medewerkster niveau 3, richting leidster kinderopvang (2006).
  • ROC Amsterdam; Sociaal Pedagogisch Medewerkster niveau 4, richting activiteitenbegeleidster (2009).
  • Intence opleidingen; Korte opleiding Creatief Coachen (2016).
  • NTI; Hbo bachelor pedagogiek Propedeuse behaald, afronding verwachting eind februari 2024.
  • AVG Utrecht (Academie Voor Geesteswetenschappen); Opleiding verlies-,  rouw- en stervensbegeleiding (2018).
  • AVG Utrecht (Academie voor Geesteswetenschappen): Opleiding Geestelijk Begeleider (2023).
  • Helpende hand Coaching; Eéndaagse NLP Wandelcoach Trainingsdag (2016).
  • Heppie!? Kinderen&Emoties; Train de Trainer ‘Kinderen&Emoties (2016).
  • Traumaverwerking en EMDR (2016).
  • Prevent Coach; Train de trainer ‘Rouw en verlies bij kinderen’ (2017).
  • Slapende honden? Wakker maken! Een training over traumazorg (2019).
  • Luisteren met ruimte, een training over zingevingsvragen (2022).
  • Kindercoaching Laudius (2016).
  • Kinderpsychologie Laudius (2016).
  • Stervensbegeleiding Laudius (2016).
  • Rouwverwerking Laudius (2017).
  • Traumacoaching Sorag (2018-2019).
  • Creatieve Therapie (2022).
  • Social Work (2023).
  • Toegepaste Psychologie, afronding verwacht juli 2024.
  • Handpop.nl; Spelen met handpoppen (2014)
  • Handpop.nl; Werken met handpoppen binnen de hulpverlening (2015)
  • Levend verlies (2017).
  • Traumasensitief werken (2018).