Jennifer

 

Even voorstellen:

‘Ik ben Jennifer Weerman, geboren in 1983 in Hilversum.’

Al op vroege leeftijd raakte ik bekend met de verschillende vormen van verlies en rouw, waaronder verlies van dierbaren door overlijden, verlies van omgeving door verhuizing en verlies van gezondheid en daardoor werk. Doordat ik al jong met deze verschillende vormen van verlies en rouw te maken kreeg, bemerkte ik ook al vrij snel de impact en de gevolgen horend bij verlies en rouw.

Impact en gevolgen

Concentratieverlies, me in mezelf terugtrekken en mezelf ouder voordoen dan dat ik in werkelijkheid was, waren voornaamste gevolgen waar ik bijna dagelijks last van had. Over gevoelens en emoties werd niet of nauwelijks gesproken, deze werden vaak onder de tafel geschoven. Nu ik ouder ben kan ik nog steeds op bepaalde momenten moeite hebben met het uiten van mijn gevoelens en emoties. Deze bespreekbaar maken is een ontzettende drempel voor mij.

Ik had graag gewild dat ik toen wat ondersteuning en begeleiding had gekregen zodat ik beter met mijn gevoelens en emoties kon omgaan. Gezien mijn jonge leeftijd kon ik veel gevoelens en emoties waar ik mee te maken kreeg gewoonweg niet plaatsen. Daarbij kwam dat er toen niet of nauwelijks over gesproken werd. Als ik ondersteuning en begeleiding had gekregen, had ik wellicht nu beter om kunnen gaan met de verschillende gevoelens en emoties en deze bespreekbaar kunnen maken.

Wat hebben de verschillende verlieservaringen mij opgebracht?

De positieve kant die de verlieservaringen meebrachten, is dat ik gefascineerd raakte in het onderwerp verlies en rouw, waardoor ik na ging denken wat ik zou kunnen betekenen voor jongeren die in een soortgelijke situatie zouden komen. Ik wist op dat moment al zeker dat ik ondersteuning en begeleiding wilde gaan bieden voor, tijdens en na verschillende verlieservaringen aan jongeren in de leeftijd van 8 tot en met 16 jaar.

Tijdens mijn studie SPW3 (leidster kinderopvang) koos ik ervoor om mijn eindscriptie te schrijven met als onderwerp ‘Rouwverwerking bij kinderen’. Tijdens mijn onderzoek voor deze scriptie werd ik mij pas echt bewust van wat ik wilde. Ik wilde meer leren over verlies en rouw,  en dan met name gericht op kinderen en jongeren, en daarbij onderzoeken welke ondersteuning en begeleiding ik hen zou kunnen bieden in situaties van verlies en rouw. Tijdens mijn vervolgopleiding SPW4 (activiteitenbegeleiding) zette ik als eindopdracht een workshop neer in het teken van omgaan met rouw in kinderopvang, gehandicaptenzorg en bejaardenzorg.

In de praktijk

In de praktijk Van rups tot vlinder kan ik alles kwijt wat ik heb geleerd tijdens mijn verschillende opleidingen, maar niet in de laatste plaats mijn eigen verlieservaringen. De jongeren die samen met hun ouders bij mij in de praktijk komen, plukken hier de vruchten van. Dit doordat ik hen mag begeleiden en doordat ik mijn kennis en ervaring via lezingen en workshops en blogs mag verspreiden.

Opleidingen:

  • ROC Midden Nederland; Sociaal Pedagogisch Medewerkster niveau 3, richting leidster kinderopvang (2006).
  • ROC Amsterdam; Sociaal Pedagogisch Medewerkster niveau 4, richting activiteitenbegeleidster (2009).
  • Intence opleidingen; Korte opleiding Creatief Coachen (2016).
  • NTI; Hbo bachelor pedagogiek Propedeuse behaald, afronding verwachting augustus 2018.
  • AVG Utrecht (Academie Voor Geesteswetenschappen); Opleiding verlies-,  rouw- en stervensbegeleiding (2018).

Trainingen:

  • Helpende hand Coaching; Eéndaagse NLP Wandelcoach Trainingsdag (2016).
  • Heppie!? Kinderen&Emoties; Train de Trainer ‘Kinderen&Emoties (2016).
  • Traumaverwerking en EMDR (2016).
  • Prevent Coach; Train de trainer ‘Rouw en verlies bij kinderen’ (2017).

Gevolgde Cursussen:

  • Kindercoaching Laudius (2016).
  • Kinderpsychologie Laudius (2016).
  • Stervensbegeleiding Laudius (2016).
  • Rouwverwerking Laudius (2017).

Gevolgde workshops:

  • Handpop.nl; Spelen met handpoppen (2014)
  • Handpop.nl; Werken met handpoppen binnen de hulpverlening (2015)

Gevolgde symposiums:

  • Levend verlies (2017).
  • Traumasensitief werken (2018).